Home » Proxmox Installationsguide (Samba & Print server) (Del 7)

Proxmox Installationsguide (Samba & Print server) (Del 7)

Dette er ikke en del af Proxmox installationen, men interessant og få med.

Den tidligere Ubuntu VM, som blev oprettet.
Start VM -> Login i Terminal følg nedenstående link:

https://ubuntu.com/server/docs/samba-as-a-file-server

Installation af Samba

Det første trin er at installer samba package. Fra terminal prompt indtast:

sudo apt install samba

Det er alt, hvad der er til det; du er nu klar til at konfigurere Samba til at dele filer.

Konfigurer Samba som en filserver

Den primære Samba-konfigurationsfil er placeret i /etc/samba/smb.conf.

Standardkonfigurationsfilen indeholder et betydeligt antal kommentarer, som dokumenterer forskellige konfigurationsdirektiver.

Først skal du redigere workgroup parameter i [global] afsnit af/etc/samba/smb.confo g ændre det, så det passer bedre til dit miljø:

workgroup = EXAMPLE

Opret en ny sektion i bunden af ​​filen, eller fjern kommentarer til et af eksemplerne, for den mappe, du vil dele:

[share]
    comment = Ubuntu File Server Share
    path = /srv/samba/share
    browsable = yes
    guest ok = yes
    read only = no
    create mask = 0755
  • comment
    En kort beskrivelse af aktien. Tilpas til dine behov.
  • path
    Stien til den mappe, du vil dele.

    Bemærk:
    Dette eksempel bruger /srv/samba/sharename fordi, ifølge Filesystem Hierarchy Standard (FHS)/srv er, hvor stedspecifikke data skal vises. Teknisk set kan Samba-shares placeres, hvor som helst på filsystemet, så længe tilladelserne er korrekte, men det anbefales at overholde standarder.

  • browsable
    Gør det muligt for Windows-klienter at gennemse den delte mappe ved hjælp af Windows Stifinder.
  • guest ok
    Tillader klienter at oprette forbindelse til delingen uden at angive en adgangskode.
  • read only bestemmer, om delingen er skrivebeskyttet, eller om der gives skriverettigheder. Skriverettigheder er kun tilladt, når værdien er nej, som det ses i dette eksempel. Hvis værdien er ja, er adgangen til delingen skrivebeskyttet.
  • create mask
    Bestemmer de tilladelser, som nye filer vil have, når de oprettes.

Opret et directory

Nu hvor Samba er konfigureret, skal mappen oprettes og tilladelserne ændres. Kør følgende kommandoer fra en terminal:

sudo mkdir -p /srv/samba/share
sudo chown nobody:nogroup /srv/samba/share/

-p switchen fortæller mkdir at oprette hele mappetræet, hvis det ikke allerede eksisterer.

Aktiver den nye konfigurationEnable the new configuration

Til sidst skal du genstarte Samba-tjenesterne for at aktivere den nye konfiguration ved at køre følgende kommando:

sudo systemctl restart smbd.service nmbd.service

 

Installation af Ubuntu Print Server

I nedenstående video guide kan bruges her:
How to Make an Ubuntu Print Server With Samba – YouTube

Installation af CUPS

https://ubuntu.com/server/docs/install-and-configure-a-cups-print-server

En komplet CUPS-installation har mange pakkeafhængigheder, men de kan alle specificeres på den samme kommandolinje. For at udføre en grundlæggende installation af CUPS skal du indtaste følgende kommando i din terminal:

sudo apt install cups

Når download og installation er afsluttet, startes CUPS-serveren automatisk.

Konfigurer CUPS-serveren

CUPS-serverens adfærd er konfigureret gennem direktiver, der findes i /etc/cups/cupsd.conf konfigurationsfil. Denne CUPS-konfigurationsfil følger samme syntaks som hovedkonfigurationsfilen for Apache HTTP-serveren. Nogle eksempler på almindeligt konfigurerede indstillinger vil blive præsenteret her.

Lav en kopi af konfigurationsfilen

Vi anbefaler, at du laver en kopi af den originale CUPS-konfigurationsfil og beskytter den mod skrivning, før du begynder at konfigurere CUPS. Du vil så have de originale indstillinger som reference, som du kan genbruge eller gendanne efter behov.

sudo cp /etc/cups/cupsd.conf /etc/cups/cupsd.conf.original
sudo chmod a-w /etc/cups/cupsd.conf.original

Konfigurer serveradministrator

For at konfigurere e-mailadressen på den udpegede CUPS-serveradministrator skal du redigere /etc/cups/cupsd.conf konfigurationsfil med din foretrukne teksteditor, og tilføj eller rediger ServerAdmin i overensstemmelse hermed. Hvis du f.eks. er administrator for CUPS-serveren, og din e-mailadresse er testadmin@test.dk, vil du ændre ServerAdmin-linjen, så den vises som følger:

ServerAdmin testadmin@test.dk

Konfigurer Listen

Som standard på Ubuntu lytter CUPS kun på loopback-grænsefladen ved IP-adresse 127.0.0.1.

For at instruere CUPS til at lytte på en faktisk netværksadapters IP-adresse, skal du angive enten et værtsnavn, IP-adressen eller (valgfrit) en IP-adresse/port-parring via tilføjelsen af ​​et Listen direktiv.

For eksempel, hvis din CUPS-server ligger på et lokalt netværk på IP-adressen 192.168.10.250 og du gerne vil gøre det tilgængeligt for de andre systemer på dette undernetværk, vil du redigere /etc/cups/cupsd.conf og tilføj et lytte-direktiv som følger:

Listen 127.0.0.1:631           # existing loopback Listen
Listen /var/run/cups/cups.sock # existing socket Listen
Listen 192.168.10.250:631      # Listen on the LAN interface, Port 631 (IPP)

I eksemplet ovenfor kan du kommentere eller fjerne henvisningen til Loopback-adressen (127.0.0.1) hvis du ikke vil have CUPS daemon (cupsd) til at lytte på den grænseflade, men vil hellere have, at den kun lytter på Ethernet-grænsefladerne på det lokale netværk (LAN). For at aktivere lytning for alle netværksgrænseflader, som et bestemt værtsnavn er bundet til, inklusive Loopback, kan du oprette en Listen-indgang for værtsnavnet socrates som denne:

Listen socrates:631  # Listen on all interfaces for the hostname 'socrates'

eller ved at udelade lytte-direktivet og bruge Port i stedet, som i:

Port 631  # Listen on port 631 on all interfaces

For flere eksempler på konfigurationsdirektiver i CUPS-serverens konfigurationsfil, se den tilknyttede systemmanualside ved at indtaste følgende kommando:

man cupsd.conf

Efter konfiguration genstart

Hver gang du foretager ændringer i /etc/cups/cupsd.conf konfigurationsfil, skal du genstarte CUPS-serveren ved at skrive følgende kommando ved en terminalprompt:

sudo systemctl restart cups.service

Web Interface

CUPS kan konfigureres og overvåges ved hjælp af en webgrænseflade, som som standard er tilgængelig på http://localhost:631/admin. Webgrænsefladen kan bruges til at udføre alle printeradministrationsopgaver.

For at udføre administrative opgaver via webgrænsefladen skal du enten have root-kontoen aktiveret på din server eller godkende som bruger i  lpadmin gruppen. Af sikkerhedsmæssige årsager vil CUPS ikke godkende en bruger, der ikke har en adgangskode.

For at tilføje en bruger til  lpadmin gruppen skal du køre ved terminalprompten:

sudo usermod -aG lpadmin username
Share:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nyheder
Søg
Konto
0
Menu
×